Klasa biologiczno-chemiczna

 

rada

“Laboratorium Chemiczne na Politechnice Gdańskiej”

 

Chemicy z 2c tym razem poznawali Laboratoria Chemiczne Politechniki Gdańskiej. W Katedrze Chemii Nieorganicznej dzielnie przeprowadzali reakcje utleniania i redukcji.


 

“Dni Otwarte Wydziału Biologii na Uniwerstytecie Gdańskim”


Uczniowie klasy medycznej odwiedzili podczas Dni Otwartych Wydział Biologii na Uniwersytecie Gdańskim, wzięli udział w licznych laboratoriach i warsztatach dzięki czemu zapoznali się z pełną ofertą Wydział Biologii UG.

 

“Badania w laboratoriach Pracowni Analiz Chemicznych, Mikrobiologii oraz Biologii Molekularnej i Hodowli in vitro”


Podobno trening czyni mistrza, dlatego nasi wspaniali uczniowie, klasy 2c medyczno-językowej po raz kolejny mieli okazję przeprowadzać badania w laboratoriach Pracowni Analiz Chemicznych, Mikrobiologii oraz Biologii Molekularnej i Hodowli in vitro.

Podobno trening czyni mistrza, dlatego nasi wspaniali uczniowie 💪 klasy 2c medyczno-językowej po raz kolejny mieli okazję przeprowadzać badania w laboratoriach Pracowni Analiz Chemicznych, Mikrobiologii oraz Biologii Molekularnej i Hodowli in vitro 🔬🗒💉 Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia

Opublikowany przez Zespół Szkół Nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sopocie 16 marca 2018

“Od Tatr do Bałtyku”

 

Za nami wycieczka do Zakopanego i Krakowa w ramach projektu „Od Tatr do Bałtyku”. Tworzyliśmy bardzo liczną grupę – 41 uczniów klas drugich. Zakopane przywitało nas słońcem, zaczęliśmy więc od wyprawy nad Morskie Oko. Później było trochę gorzej z pogodą, ale wrażeń nie zabrakło. Byliśmy między innymi w Harendzie, w siedzibie TOPR-u, zwiedziliśmy dwór Tetmajerów w Łopusznej i wystawę dzieł Władysława Hasiora. Niewątpliwą atrakcją był spływ Dunajcem, a także spotkanie z Maciejem Kotem. Ostatni dzień spędziliśmy w Krakowie. Tam zobaczyliśmy podziemia miasta, a wieczorem obejrzeliśmy w Teatrze Starym spektakl pt. „Płatonow” Antoniego Czechowa.

Więcej na naszej szkolnej stronie Facebook! Zapraszamy!

 

rada

Wycieczka edukacyjna-HEL

 

 

Klasa medyczno-językowa 1c, w ramach projektu Droga do Sukcesu, wybrała sie na 2-dniowy wyjazd do Helu. Uczniowie wzięli tam udział w warsztatach badawczych dotyczących Morza Bałtyckiego, jego mieszkańców i wpływu działalności człowieka na żyjące w nim organizmy. Zajęcia odbywały się w Stacji Morskiej na Helu i w terenie.
Pierwszego dnia uczniowie przypomnieli sobie informacje nt. Morza Bałtyckiego, popłynęli w rejs statkiem podczas którego samodzielnie mierzyli zasolenie, temperaturę i przejrzystość wody oraz prędkość wiatru. Pobrali też próbkę wody z Bałtyku, aby później móc ją obejrzeć pod mikroskopem i osobiście poznać mikroorganizmy z którymi latem pływamy w morzu:)Wieczorem wybraliśmy się na lekcję otwartą. Spacerując po Helu uczniowie obserwowali ptaki i roślinność nadmorską.
Drugiego dnia młodzież przeprowadziła sekcje ryb:) (niektórzy odkryli w sobie młodych chirurgów;) W ten sposób poznali budowę narządów wewnętrznych śledzia. Następnie uczestniczyliśmy w karmieniu fok. Mieliśmy też zajęcia nt. projektu odtworzenia populacji fok w Bałtyku. Potem poszliśmy na plażę gdzie każdy mógł założyć długie, gumowe spodnio-buty i samodzielnie odłowić organizmy żyjące w morzu, które następnie rozpoznawaliśmy. Na koniec wyjazdu odwiedziliśmy Dom Morświna, gdzie pan z Fokarium opowiedział nam o tych ciekawych ssakach żyjących w Bałtyku.

LABORATORIUM W GUM

2c liceum w trakcie laboratoriów na GUMedzie, temat: System antyoksydacyjny organizmu, czyli fotorelacja z “Drogi do sukcesu”

PROJEKT EDUKACYJNY “SPOTKANIE Z MORZEM BAŁTYCKIM”

30 maja klasa 1c wzięła udział w projekcie edukacyjnym “Spotkanie z Morzem Bałtyckim”. Uczniowie mieli okazję poznać nasze morze z pokładu kutra hydrograficznego. Wzięli również udział w warsztatach pt.”Chemia wody”. Podczas 2-godzinnego rejsu odbyły się praktyczne zajęcia na których uczniowie utrwalili sobie wiedzę na temat Morza Bałtyckiego, a na koniec mogli indywidualnie zwiedzić Akwarium Gdyńskie.

Rejs

30 maja klasa 1c wzięła udział w projekcie edukacyjnym "Spotkanie z Morzem Bałtyckim". Uczniowie mieli okazję poznać nasze morze z pokładu kutra hydrograficznego. Wzięli również udział w warsztatach pt."Chemia wody". Podczas 2-godzinnego rejsu odbyły się praktyczne zajęcia na których uczniowie utrwalili sobie wiedzę na temat Morza Bałtyckiego, a na koniec mogli indywidualnie zwiedzić Akwarium Gdyńskie.

Opublikowany przez Zespół Szkół Nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sopocie na 6 czerwca 2017

***WYCIECZKA EDUKACYJNA  BŁĘKITNA SZKOŁA HEL

      13-14 czerwca klasa 2c LO (biologiczno-chemiczna)  wybrała się na dwudniowy wyjazd w ramach programu Błękitnej Szkoły  organizowanej przez Stację Morską Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego.

Wspaniały program zajęć edukacyjnych w połączeniu z integracją klasy!!! Pierwszy dzień mimo, że zimny i deszczowy to ciekawy. Podróż pociągiem do stacji Hel i praktycznie od razu udział w zajęciach edukacyjnych w fokarium. Zajęcia dotyczyły charakterystyki Bałtyku, jego mieszkańców oraz jaki jest wpływ działalności człowieka i jego skutków na występujące w nim organizmy. 

Uczestniczyliśmy również w karmieniu fok. Były także zajęcia praktyczne. Otóż poszliśmy nad brzeg zatoki, gdzie wybrane osoby miały okazję nałożyć długie gumowe spodnie (buty) i odławiać zwierzęta z wody, które następnie rozpoznawaliśmy. Po obiedzie – oczywiście z rybką udaliśmy się na spacer nad otwarte morze. Nieźle wiało. Udało się nam się wejść na szczyt latarni z której podziwialiśmy półwysep helski.

Następnego dnia uczestniczyliśmy w  zajęciach dydaktycznych, podczas których przeprowadziliśmy sekcję ryb (dwie osoby- jedna ryba). To było zajęcie dla nas!!. Na zakończenie zabrano nas na rejs kutrem rybackim, którego kapitanem był przesympatyczny pan, który bardzo wesoło poopowiadał nam o wrakach zatopionym w zatoce i wskazywał nam ich położenie. Udało nam się wypłynąć na otwarte morze. Przechyły wtedy było spore, więc i emocji było dużo.

 

WARSZAWA

9 lutego 2016r. – niezapomniany dzień. Zbiórka 4.37 -to nic, że tak rano. Podróż  szybka – pociągiem Pendolino. W Warszawie spacerkiem obok Pałacu kultury i ogromnych wieżowców do nowej linii metra i kolejny szybki przejazd do Centrum Kopernika.

Tam dwugodzinne zajęcia laboratoryjne o fotosyntezie. Robiliśmy doświadczenia na glonach i roślinach i między innymi badaliśmy wpływ różnych długości światła na przebieg fotosyntezy.

Następnie oglądaliśmy wystawy, trochę się pobawiliśmy dostępnymi eksponatami i przedstawionymi urządzeniami,  a także poczytaliśmy informacje z dziedziny techniki i nie tylko.

A na koniec był seans w planetarium „Trzeci wymiar życia” w wersji 3 D ( z okularami) Co to był za spektakl! Nad naszymi głowami unosiły się cząsteczki związków chemicznych np. hemoglobiny czy DNA, a do jednej po prostu „wjechaliśmy do środka”. Ale były wrażenia. Były też gwiazdy, te które są blisko oraz te które są dalej.

Z głowami pełnymi wrażeń wróciliśmy do Sopotu.

godzs1

 

 

***
godzs1

logo_poznaj_prace_biologa

logo_zapros_naukowca

***

****

Od kilku lat  nasze Liceum  współpracuje z Uniwersytetem Gdańskim. W ramach tej owocnej współpracy uczniowie klas biologiczno – chemicznych uczestniczą w realizacji dwóch projektów: Poznaj pracę biologa oraz Zaproś naukowca do szkoły.

***

*****

godzs1

16 listopada  klasa 3c biologiczno – chemiczna liceum była na zajęciach laboratoryjnych na Uniwersytecie Gdańskim. Temat zajęć: “Hydrozagadka – czyli co się dzieje z wodą w roślinie” Mieliśmy okazję powtórzyć sobie treści związane z przewodzeniem wody oraz samodzielnie przeprowadzić doświadczenia. Te same, które wykonują studenci na drugim roku studiów.  Wykonaliśmy preparaty mikroskopowe z komórek liści cebuli. Oglądaliśmy plazmolizę i deplazmolizę.  Badaliśmy czas przepływu wody w roślinie. Super zajęcia!

Uczniowie uczestniczą w różnych zajęciach laboratoryjnych i wykładach prowadzonych przez pracowników naukowych uczelni.  Ku zadowoleniu uczniów część wykładów jest realizowana na miejscu u nas w szkole.  Zajęcie te są wkomponowane w plan lekcyjny. Oba przedsięwzięcia mają na celu promowanie wiedzy biologicznej  wśród młodzieży.

Tematyka warsztatów i wykładów obejmuje szereg interesujących zagadnień z dziedziny genetyki, biochemii, cytologii, mikrobiologii, fizjologii, biologii molekularnej oraz ekologii i ochrony środowiska.

6 kwietnia 2016r. ponownie byliśmy na zajęciach laboratoryjnych na Uniwersytecie Gdańskim. Tym razem nasza klasa została podzielona na dwie grupy. Pierwsza uczestniczyła w warsztatach dotyczących barwienia i obserwacji preparatów mikroskopowych komórek bakteryjnych. Mogliśmy nauczyć się wykonywać preparaty, dodatkowo wybarwiać i rozróżniać bakterie G(+) i Gram (-). Mieliśmy okazję posługiwać się w 100% samodzielnie sprzętem laboratoryjnych. To była wspaniała biologiczna zabawa!!

Druga grupa – była na zajęciach dotyczących wentylacji płuc,  mechanizmie wymiany gazowej. Po krótkim wykładzie, który przedstawił pan dr Ciepielewski z Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka, mieliśmy część ćwiczeniową. I tak zmierzyliśmy naszą spirometrię, ciśnienie krwi, a także inne parametry związane z wentylacją płuc, podczas których mogliśmy sprawdzić jaka jest  wydolność naszego organizmu – oczywiście samodzielnie.

Czekamy na kolejne zajęcia!!

Zaproszenie na sekcję kormorana na UG dla naszej klasy 2c LO

 

Nasza klasa 2c została zaproszona na sekcję kormorana. Odbyła się  ona  22 marca na wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego.  Poprowadził ją dr Goc z katedry Fizjologii Zwierząt. Czas 1,5 godziny. Na stojąco. Wspaniale i trochę śmierdząco. Najpierw zważyliśmy, zmierzyliśmy naszego ptaka. Dowiedzieliśmy się, że został postrzelony dwa lata temu i czekał na ten dzień zamrożony w lodówce. Pan doktor  po kolei oddzielał najpierw skórę, błony od reszty ciała. Wszyscy patrzyli z zaciekawieniem – jak to przyszli biolodzy. Później już odważniej udało się nam wspólnie oddzielić pozostałe części ciała. Mieliśmy okazję skonfrontować zdobytą wiedzę z rzeczywistością. Polecamy!!

W związku, z tym, że jednocześnie był to Dzień Otwarty, po sekcji  udaliśmy się na krótką wędrówkę po gmachu wydziału Biologii. Ciekawostki opowiadał jeden ze studentów biologii. Wielokrotnie byliśmy na zajęciach w tym budynku, a jeszcze i tym razem dowiedzieliśmy się różnych informacji biologicznych.

Gościliśmy u nas w szkole Panią dr Aleksandrę Urbanek z wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego

 9 marca 2016 do naszej szkoły przybyła Pani dr Aleksandra Urbanek   z UG. Wygłosiła wykład pt ;„ Życie mrowiska” Wspaniale spotkanie. Aula, cztery klasy ( wszystkie klasy medyczne LO) oraz III A gimnazjum. Na ekranie prezentacja multimedialna. Uczniowie zapatrzeni w ten ekran i z zainteresowaniem słuchają wszystkich tajników, ciekawostek o życiu mrówek. Było o budowie ciała,  o morfologii poszczególnych osobników, fizjologii, hierarchii życia wśród mrówek, typach mrowisk. Niektóre z nich to gigantyczne budowle. A na koniec jeszcze o spadzi, którą uwielbiają mrówki….

 

Uczestniczyliśmy w zajęciach o następującej tematyce:

wykłady: „Wyginam śmiało ciało – ruchy w świecie roślin”,„Elektryczność w biologii”

zajęciach laboratoryjne:„Molekularna lupa czyli analiza genetyczna bakterii”,  „Zrób sobie krem- związki biologicznie czynne i inne substancje stosowane w przemyśle kosmetycznym”oraz „Zielona fabryka – jak roślina produkuje cukier”.

Zajęcia obejmowały  prezentację multimedialną dotyczącą oraz ćwiczenia praktyczne w laboratorium podczas których uczniowie mogli sprawdzić umiejętności radzenia sobie z przyrządami laboratoryjnymi i metodyką prowadzenia badań.

Elektryczność w biologii

25 stycznia 2016r. byliśmy na zajęciach na wydziale Biologii na Uniwersytecie Gdańskim w ramach projektu „Poznaj Pracę Biologa”. Warsztaty dotyczyły badania elektryczności w organizmie człowieka. Poprowadzone zostały przez mgr inż. M. Jaskulskiego z Katedry Fizjologii Zwierząt. Po krótkim wprowadzeniu w zagadnienia mogliśmy bliżej poznać siłę elektryczności w organizmie. Ależ była to wspaniała zabawa dydaktyczna. Najciekawszym punktem zajęć był eksperyment podczas którego do jednego urządzenia zostały podpięte dwie osoby i ruchy wykonywane przez pierwszą wywoływały skurcze u drugiej. Zdobywanie wiedzy podczas zajęć laboratoryjnych na uczelni pozwala na wdrożenie nas do dalszego zgłębiania tajników biologii.

 

Zrób sobie krem – zastosowanie metod mikrobiologicznych w przemyśle kosmetyczny 

 Kolejne zajęcia na Uniwersytecie Gdańskim na wydziale Biologii pt: „Zrób sobie krem”..  ciekawie poprowadzone prze panią dr Lidię Boss z katedry Biologii Molekularnej niesamowicie nas zainteresowały. W warsztatach uczestniczyły same dziewczęta z 2c – biologiczno- chemicznej klasy,  bo to temat akurat na czasie dla dziewcząt. Co za temat!!. W czasie zajęć poznaliśmy z czego składa się każdy krem, czy inny kosmetyk używany do pielęgnacji skóry, w jaki sposób miesza się wszystkie składniki  oraz jak  wpływa na nasza skórę. Następnie mieliśmy cześć praktyczną i tu testowaliśmy próbki kremów a następnie każda z dziewcząt  zrobiła sobie szminkę  pielęgnacyjna do ust. Kolor był do wyboru. Można było zabrać wykonane próbki do domu. Zajęcia pozwoliły nam przybliżyć zagadnienia związane z kosmetykami, po co się je stosuje, jakie maja  działanie, a także  na co powinnyśmy zwrócić uwagę kupując sobie krem czy inny kosmetyk.

godzs1

Coroczny udział  w zajęciach edukacyjnych w ramach projektu „Spotkania z Morzem Bałtyckim” . Program ten ma na celu jak najszerszą popularyzację wiedzy na temat Morza Bałtyckiego, a zwłaszcza jego ochrony. Zajęcia, które w sposób praktyczny pozwalają uczniom na pogłębianie wiedzy oraz zdobywanie umiejętności szczególnie w laboratorium jak i bezpośrednio na morzu.

Warsztaty: „Ichtiofauna Bałtyku” oraz „Bałtyckie rejsy edukacyjne”

 

 

 

Udział naszej uczennicy IRMINA MOELLER   w programie UCZEŃ – NAUKOWIEC (realizowany przez PPNT w Gdyni i Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii UG i GUM w Gdańsku  finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) zakończony został pełnym sukcesem!!

42 uczniów  z całego województwa pomorskiego w tym Irmina zostało wyróżnionych i wytypowanych z grupy 160 uczniów startujących.  Mieli oni możliwość udziału w pracach badawczych w laboratoriach Parku Naukowo – Technicznego z zakresu biologii molekularnej. Uczennica brała udział w projekcie pt.: „Badanie polimorfizmu genów interferonu 4 i transferyny u pacjentów z wirusowym zapaleniem wątroby typu C ( wzwC)”

Kilka zdań od Irminy…

„Moja przygoda z projektem Uczeń-Naukowiec stworzonym przez PPNT zaczęła się  w zeszłym roku… Następnie pomyślnie przeszłam rozmowę  kwalifikacyjną i udało mi się zakwalifikować do 42 osobowej grupy licealistów z województwa pomorskiego. Najpierw uczyłam się  wszystkiego od podszewki- jak poprawnie pipetować, robić pożywkę dla bakterii czy elektroforezę. Uczestniczyłam w cyklu wykładów. Po tak doskonałych przygotowaniach zostałam przydzielona do 6 osobowej grupy, której celem była optymalizacja reakcji PCR by wykazać polimorfizm w genie transferyny. Przez 2 tygodnie pracowaliśmy w katedrze Uniwersytetu Gdańskiego na próbkach DNA pacjentów zarażonych wirusem HCV.  Udało nam się wykonać zadanie, dzięki czemu nasze badania mogą posłużyć jako narzędzie w diagnostyce. Projekt pozwolił mi zdobyć niezwykle cenne doświadczenie w biotechnologii, zgłębić się w jej tajnikach i nauczyć operować narzędziami wykorzystywanymi w genetyce molekularnej.”