Księgowość uproszczona jest jednym ze sposobów rozliczania właściciela firmy lub osoby fizycznej z fiskusem. Jej potoczna nazwa to mała księgowość. Precyzyjniej mówiąc istnieją trzy sposoby: karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany a także podatkowa księga przychodów i rozchodów. Warunkiem korzystania z tego sposobu jest nie przekroczenie rocznego przychodu 2 000 000 euro. W sytuacji, kiedy limit ten zostanie przekroczony, niezbędne jest wprowadzenie pełnej księgowości. Należy wspomnieć, że ta metoda rozliczenia może być prowadzony osobiście przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność, nie ma potrzeby korzystania z usług biura rachunkowego. Jedynym wymogiem jest znajomość prawa zarówno podatkowego, jak i gospodarczego.
Kto może korzystać z księgowości uproszczonej?
Każdy przedsiębiorca po założeniu działalności gospodarczej staje przed pytaniem jaką księgowość prowadzić? Limit dochodów oblicza się jest po kursie ogłoszonym przez NBP 30 września w rok, który poprzedza dany rok obrotowy. Jest to podstawowa zasada. Przekroczenie tego limitu uniemożliwia skorzystanie z metod rozliczania małej księgowości. Podmioty które mogą stosować księgowość uproszczoną to:
- spółki cywilne,
- spółki jawne,
- spółki partnerskie,
- osoby fizyczne,
- spółki socjalne.
Najważniejsze fakty o księgowości uproszczonej
Mała księgowość to przede wszystkim nieskomplikowane metody rejestrowania finansów przedsiębiorstwa. Każda z tych metod ma za zadanie w prosty sposób rozliczyć finanse przedsiębiorstwa, oraz w miarę możliwości nie generować wyższych kosztów. Jest to o tyle prosta metoda, że dużo przedsiębiorców jest w stanie poradzić sobie z nią samodzielnie. Jakie są sposoby prowadzenia małej księgowości?
- Karta podatkowa – w tej sytuacji kwota podatku jest stała- nie zależna od uzyskiwanych dochodów. Wysokość podatku liczona jest na podstawie wiadomości o prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych a także o ilości mieszkańców danej miejscowości. W praktyce nie każdy przedsiębiorca może korzystać z tego sposobu, gdyż ma on dosyć skomplikowane kryteria.
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów – w tej metodzie prowadzi się dokument, gdzie zapisuje są wszystkie koszty i przychody firmy. Na tej podstawie wyliczany jest podatek. Jest to najpopularniejsza metoda, a jaj plusem jest to, że przedsiębiorca nie płaci podatku w przypadku braku zysków.
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – w tej metodzie chodzi o to, aby podatnik płacił określoną stawkę podatku, który zależy od zakresu działalności. Minusem tego jest, że jeśli przychody są mniejsze od kosztów, nadal zachodzi konieczność opłacenia podatku.