Świat się zmienia, a wraz z nim rozwijają się metody, które się wykorzystuje. Również proces kształcenia jest całkowicie inny niż lata temu. W dzisiejszych czasach, w dobie nadmiaru różnego rodzaju bodźców potrzebne jest wyekstraktowanie priorytetów. Dotyczy to szczególnie najmłodszych. Przedszkolaki nie są w stanie się ukierunkować – interesuje je cały(m) świat(em). Rolą opiekunów w przedszkolu jest pomóc im poznawać ten świat możliwie jak najszerzej. Bazą nowoczesnego przedszkola musi być interdyscyplinarność. Taka droga zapewnia dziecku poznać jak najwięcej i samodzielnie wybierać czym się interesują.
Przedszkole – jakie metody wychowawcze w nim panują
Bez względu na miasta(o) czy dzielnicy(ę), w której znajduje się przedszkole, metody wychowawcze są przeważnie zbliżone. Nieważne czy to Ursynów czy Wawer – przedszkole zawsze powinno kłaść nacisk na wszechstronny rozwój młodego człowieka. Istotne jest wskazywanie dziecku reguł odpowiedniego postępowania. Powinno się obserwować zachowanie dziecka i informować je o prawidłowych wzorcach. Wpajanie tego typu wzorców polega na kreowaniu dobrych skojarzeń w głowie malucha. Opiekun powinien zwracać uwagę na dobre(y) humor dziecka. Wykluczone jest podnoszenie głosu czy karanie. Należy tłumaczyć różne sprawy spokojnym tonem. Stała budowa przyjacielskiej relacji powoduje, że przedszkolak z czasem akceptuje zasady i wchłania jako własne. Oprócz tego ważną kwestią jest dyskutowanie z najmłodszymi o emocjach. Nieskrępowane rozmawianie o tym co się czuje buduje w dziecku empatiii(ę) i większe(go) zrozumienia(e) drugiego człowieka.
Jakie metody pracy z dziećmi są najbardziej rozwijające?
Co jasne każde przedszkole posiada swoje(imi) metody(ami) pracy z maluchami. Coraz więcej z nich stawia na specjalizację. Jest to technika, gdzie do przewodniej dziedziny dokłada się wiedzę ogólną. Istnieje parę powszechnie używanych metod, które charakteryzują się efektywnością. Warto się im przyjrzeć:
- metoda bloków tematycznych – wyznacza się jeden blok tematyczny, wokół którego orbitują wszelkie zabawy w danym czasie. Tematykę bloków wybiera się na bazie zainteresowań podopiecznych, opiekunów i nauczycieli. Zazwyczaj bazuje ona na aktualnych wydarzeniach lub porach roku.
- metoda kącików tematycznych – opiera się na podziale klasy na kilka części o różnej tematyce. Dziecko otrzymuje swobodę decyzji, w którym kąciku chce pracować. Tego rodzaju metoda uskutecznia realizację planu nauczania w mniejszych grupach. Dzięki temu opiekunowie mogą skupić się na pracy(ę) indywidualną z maluchami. Małe grupy zachęcają także dzieci do nawiązywania relacji z rówieśnikami.
- metoda projektów badawczych – skupia się na wartości poznawczej określonych ćwiczeń. Poprzez pracę indywidualną lub grupową dzieci starają się znaleźć(enia) odpowiedź(i) na postawione przed nimi pytania dotyczące wybranego tematu. Oprócz rozszerzaniem wiedzy, metoda uczy dzieci inicjatywy i zaangażowania
- metoda portfolio – dzięki gromadzenie(u) prac, dokumentów i zdjęć w trakcie uczęszczania do przedszkola(u) można odtworzyć ścieżkę jakie dziecko zanotowało przez ten okres. Jest to swego rodzaju archiwum będące opowieść(ią) o postępach malucha. Zarówno opiekun, jak i dziecko mogą w ten sposób prześledzić rozwój i poddać analizie czas spędzony w przedszkolu.
Codzienność w przedszkolu
Dzieci dosyć szybko ulegają znudzeniu. W związku z tym ważna jest dynamika i ciągłe pobudzanie zainteresowania. Jak wobec tego wygląda klasyczny dzień w przedszkolu? Najpierw zabawa w kręgu – maluchy oraz opiekun siadają w kręgu i następuje przedstawienie do tematu dnia. Następnie pora na zajęcia wiodące – mogą one być związane z rozwijaniem wiedzy językowej(ych), matematycznej(ych), jak również z muzyką czy plastyką. Potem pora na niezwykle ważne w przypadku młodych osób zajęcia ruchowe. Bez względu na pogodę mają one miejsce na zewnątrz. Potem, po harcach należy coś zjeść i można wracać do zajęć w kącikach tematycznych. Jak widać dzieci otrzymują wystarczająco dużo bodźców, które prawidłowo wpływają na ich rozwój.